VERRATER (Forræder)

Kortspil for 3-4 spillere
designet af Marcel-André Casasola Merkle
og udgivet af Adlung Spiele 1998.
Overtsættelse: Michael Svellov

Konflikt i højlandet! To fejdene kongeslægter (Ørnene og Roserne) forsøger at annektere så meget land som muligt, og spillerne kæmper skiftevis på den ene eller den anden side, alt efter hvor den største fortjeneste ligger. Det er ikke ualmindeligt at en Forræder (Verräter) skifte side i midten af en konflikt. Samtidig har en anden spiller måske påtaget sig rollen som Bygherre (Baumeister) for derved at skabe nye Godser eller Depoter, eller som Diplomat i håb om at redde hvad reddes kan. Som Bonde (Bauer) forsøger du at forberede dig på den kommende konflikt som Strategen nøje har planlagt.

Mål: Spillerne forsøger at udnytter tvisterne imellem de to royale huse ved at erobre så meget land som muligt og derved score point.

Indhold:
6 Aktionskarte Aktivitetskort
4 Gesinnungskarten Tilhørskort: Rose/Ørn
12 Gutshof/Kontorkarten Depot/Godskort
11 Konfliktkarte Konfliktkort
12 Landschaftskarten *) Landskabskort
11 Spielanleitung Regelhæfte
11 Startspielerkarte Startspillerkort
11 Strategiekarte Strategikort
16 Ubersichtskarten Oversigtskort
23 Versorgungskarten Forsyningskort

*) Dorf = Landsby, Fluss = Flod, Odniss = Vildnis, Stadt = Købstad, Wald = Skov, Weide = Eng

Oversigtskort:

ÜBERSICHTSKARTE 1: Viser hvordan kortene oplægges. De 12 Landskabskort lægges i en cirkel med bunden af kortene ind mod midten. De 6 Aktivitetskort lægges i en bunke inde i cirklen. De 23 Forsyningskort lægges i en bunke ved siden af cirklen. Hver spiller tager et sæt med 4 kort af samme farve og lægger Tilhørskortet ned på bordet foran sig med sine ubenyttede Depot/Godskort nedenunder. Når de benyttes lægges Depot/Godskortene halvt ind under det ønskede landskabskort (ind mod midten af cirklen)

ÜBERSICHTSKARTE 2: Viser et landskabskort: Weide = Eng. Den lyse baggrund og Ørnen i nederste højre hjørne angiver at området tilhører Ørneslægten (Rosenslægten er angivet på den modsatte side på mørk baggrund. I nederste venstre hjørne ses en FIRKANT med kortets Konfliktpoint (KP). Romertallene angiver antallet af spillere på den vindende side og tallet i CIRKLEN nedenunder er det antal Vinderpoint (VP) hver af disse spillere modtager.

ÜBERSICHTSKARTE 3: Viser en konfliktsituation. Konfliktkortet lægges på overdelene (himmelen) af to landskabskort med modsat tilhørsforhold. Hvis en enkelt spiller vinder konflikten for Roserne vil han modtage 5 VP og Flodkortet vendes om da det nu tilhører Rosenslægten. Hvis 3 spillere tilhørende Ørneslægten vinder, vil hver spiller få 4 VP og Købstaden vendes til Ørnesiden.

ÜBERSICHTSKARTE 4: Viser de 6 Aktiviteter.
Verrater: Skift tilhørsforhold og modtag 1 VP (firkant)
Diplomat 2: Træk 1 Forsyningskort og modtag 2 KP (cirkel).
Diplomat 5: Modtag 5 KP (cirkel).
Baumeister: Byg et Depot eller et Gods.
Stratege: Du bestemmer hvor den næste konflik finder sted, og modtager 2 VP (firkant).
Bauer: Træk 3 Forsyningskort.

ÜBERSICHTSKARTE 5: Viser faserne i en omgang.
Fase 1: Vælg konfliktområde
Fase 2: Vælg Aktiviteter.
Fase 3: Udspil Forsyningskort.
Fase 4: Afslør Aktivitetskortene.
Fase 5: Løs konflikten og afgør hvem der har vundet.
Fase 6: Uddel Vinderpoint (VP).
Fase 7: Bygmesteren (Baumeister) udlægger et Depot- eller Gods-kort.
Fase 8: Strategen tager Konflikt- og Strategie-kortene.
Fase 9: Afkast benyttede Forsyningskort.
Fase 10: Træk nye Forsyningskort.
Fase 11: Returner Aktivitetskortene til midten af cirklen.
Fase 12: Startspillerkortet gives videre til den næste spiller.
Fase 13: Omgangen slutter.

Spillet slutter efter 8 omgange (4 spillere) eller 9 omgange (3 spillere).

Forberedelser:
Kortene sorteres efter følgende plan:

Rose/Ørn-kortene viser spillerne tilhørsforhold: Hver spiller tager et kort.

Startspillerkort: Find ud af hvem der skal begynde og læg Startspiller-kortet foran denne spiller. Hans Tilhørskort skal lægges med Ørnesymbolet opad. De andre spillere lægger kortet skiftevis: Rose/Ørn/Rose.

Landskabskortene: danner området der kæmpes om. Kortene sorteres i to sæt med et kort af hver landskabstype; det ene sæt vendes med Ørnesymbolet opad og det andet med Rosen opad hvorefter kortene blandes (undgå at kortene skifter tilhørsforhold). Herefter lægges de ud i en kreds som timerne på et ur (Oversigtskort 1). Kortene lægges med bunden af landskabet ind mod midten af cirklen.

Depotkortene er betydningsfulde for indsamlingen af Forsyningskort.
Godskortene giver først ekstra VP når spillet er slut.Hver spiller modtager 3 kort i sin valgte farve. *)

Begyndende med Startspilleren placerer hver spiller et af sine Depoter halvt ind under et valgfrit landskab som ikke allerede har et Depot. Hvert bygget Depot giver ekstra Forsyningskort til sin ejer såfremt han har samme tilhørsforhold. De øvrige kort lægges nedenunder Tilhørskortet for senere brug.
VIGTIGT: Der kan aldrig ligge mere end et enkelt kort under hvert Landskabskort.

Forsyningskort har betydnings for udfaldet af en konflikt idet de øger landets værd: Hver spiller modtager 3 kort med henholdsvis 3, 4 og 5 Konfliktpoint. Resten af bunken blandes og lægges tilside nær cirklen.

Strategi- og Konfliktkortene gives til spilleren til venstre for Startspilleren to.

Aktivitetskortene lægges i en bunke midt i cirklen.

En spiller bør føre regnskab over pointene med blyant og papir.


Spillets gang:

· FASE 1: VÆLG KONFLIKTOMRÅDE
Spilleren som sidder med Strategie-kortet bestemmer hvor slaget skal finde sted ved at lægge Konflikt-kortet ovenpå himmel-delene af to tlstødende Landskabskort af modsat tilhørsforhold (en Rose, en Ørn).


· FASE 2: VÆLG AKTIVITET
Startspilleren tager alle 6 Aktivitetskort, blander dem og:

- Returnerer det øverste kort til midten af cirklen uden at kigge på det (bagsiden opad).
Denne aktivitet kan ikke vælges i denne omgang.

- Herefter kigger han i hemmelighed på de resterende 5 kort og udvælger sig et kort som han gemmer under kortet med sit Tilhørsforhold.

- De resterende kort gives videre til spilleren til venstre, der ligeledes udvælger et kort osv.
Dette forsætter indtil alle spillere har valgt et kort.

- Endelig lægges det/de sidste kort tilbage i cirklen.

· Fase 3: UDSPIL FORSYNINGSKORT
Begyndende med Startspilleren må hver spiller udspille 0-5 Forsyningskort. Kortene lægges ud, synlige for alle, foran spilleren.

· Fase 4: AFSLØR AKTIVITETSKORTENE
Alle spillere vender deres valgte Aktivitetskort om, men kun Forræderen udfører sin handling nu:
Verräter: Spilleren som har valgt dette kort skifter side ved at vende sit Tilhørsforholdskort om til den modsatte side. Han vil bevare sit nye tilhørsforhold indtil han igen vælger denne handling.

· Fase 5: LØS KONFLIKTEN OG AFGØR DEN VINDENDE SIDE
Vinderne er siden med flest Konfliktpoint. Disse vises altid i en firkant.

Hver side (Ørne mod Roser) får point for følgende tre kilder:
Landskabskortet med eget symbol, udspillede Forsyningskort samt de to Diplomat-aktiviteter.
Alle point går til fordel for spillerens faktion.

VIGTIGT: Hvis konflikten ender uafgjort (begge faktioner har lige mange KP) forbliver Landskaberne uberørte, og alene Strategen og Forræderen modtager VP.

· Fase 6: UDDEL VINDERPOINT
Alle spillere med tilhørsforhold til den vindende slægt modtager Vinderpoint i henhold til det erobrede Landskabskort. Antallet af point afhænger af antallet af spillere på den vindende side (se Oversigtskort 3).
De vundne point noteres ned på et stykke papir.

Forræder & Strateg: Spilleren med Verräter-kortet modtager yderligere +1 VP og spilleren med Stratege-kortet modtager +2 VP (som angivet i cirklerne på kortene)

Til slut vendes det erobrede Landskabskort således at dets tilhørsforhold viser den vindende side.

· Fase 7: BYGHERRENS AKTIVITET
Spilleren med Baumeister-kortet må udlægge (eller ændre) et af sine Gutshof/Kontor-kort.
Kortet lægges halvt ind under den nederste del af et landskabskort (se Oversigtskort 3).
I stedet for at lægge et nyt kort kan et tidligere lagt kort vendes om til den anden type; kortet må ikke flyttes fra det Landskabskort hvor det blev bygget.

VIGTIGT: Ingen spiller kan have mere end 2 Godser (Kontor) i spil; og hvert af de udlagte Godskort (Kontor) giver point når spillet er slut uanset hvem landskabet tilhører. En spiller kan have 3 Depoter (Gutshofe).

· Fase 8: STRATEGENS AKTIVITET
Spilleren med Stratege-kortet (og som modtog 2 VP i 6. fase) tager Strategie-kortet, der giver ret/pligt til at vælge stedet for den næste konflikt. Han beholder kortet indtil en ny spiller vælger aktivitetskortet: Stratege.

· Fase 9: AFSMID FORSYNINGSKORT
Alle de Forsyningskort som blev udspillet i denne runde indsamles og lægges i en åben fralægningsbunke ved siden af Forsyningsbunken. Når Forsyningsbunken er opbrugt blandes de brugte kort til en ny bunke.
All Supply cards played in the current round are discarded to an open discardpile next to the drawpile.
When the drawpile becomes empty are the discardpile shuffled and turned into a new drawpile.

· Fase 10: TRÆK NYE FORSYNINGSKORT
Bonden (dvs. spilleren med Bauer-kortet) trækker 3 Forsyningskort fra toppen af bunken.

Herefter tager alle andre spillere, begyndende med Startspilleren, et Forsyningskort for hvert Depot han har i spil - men kun hvis de ligger i områder med hans nuværende tilhørsforhold (bemærk at Bonden ikke modtager kort for sine depoter i denne omgang).

Hverken Godser, eller Depoter placeret i områder med modsat tilhørsforhold, giver Forsyningskort.

Til sidst trækker spilleren med Diplomat +2-kortet 1 ekstra Forsyningskort.

· Fase 11: AFLEVER AKTIVITETSKORTENE
Spillerne returnerer alle Aktivitetskort til midten af cirklen.

· Fase 12: NY STARTSPILLER
Startspillerkortet gives videre til spilleren til venstre.

· Fase 13: OMGANGEN SLUTTER
Når alle spillere har haft Startspieler-kortet to gange (med 3 spillere tre gange) slutter spillet.
Det vil sige at et 4-mands spil varer 8 omgange og et 3-mands spil 9 omgange.

Spillet kan slutte tidligere hvis alle 12 Landskabskort har samme tilhørsforhold. Under alle omstændigheder slutter spillet efter 10. fase i den sidste omgang.

Afsluttende Point:
Hver spiller kan score op til 6 ekstra point når spillet er ovre: Godser x Forsyningskort = VP.

Hvert Gods (højst 2) en spiller har i spil (under et Landskabskort) giver ekstra point:
De multipliceres med antallet af Forsyningskort (ikke værdien) i spillerens hånd (dog højst 3 kort).

Spilleren med flest point vinder spillet.

*) NB: Der er en trykfejl på de brune kort: det ene kort viser Gütshof på begge sider. Dette har dog ingen betydning for spillet idet der alligevel kun må bygges 2 Kontor i løbet af spillet.